torstai 7. huhtikuuta 2016

Autohuoltoa, missä menee järkevyyden raja?

Lomat lusittu ja takaisin taas myös koneen äärellä. Maaliskuun katsaus hienosti tekemättä, koitan sen väsätä viikonloppuna.

Tällä kertaa asiaa kuitenkin vanhempien autojen ylläpidosta. Käytin auton tänään päästömittauksessa ja hylkyhän sieltä tuli, HC-arvo liian korkea ja muiden arvojen ollessa kunnossa viittaa vika olevan hyvin suurella todennäköisyydellä katalysaattorissa. Auto on vm.95 ja mittarissa karvan päälle 290tkm, joten eipä tuo mikään ihme ole kun valmistajat tuppaavat kyseiselle osalle suosittelemaan bensa-autoissa 150tkm vaihtoväliä :D

Ongelma muodostuu tuon korjaamisesta. Autoon on saatavilla kolme mahdollista osaa:

1) Originaali maahantuojalta, hintana netistä katsotun perusteella noin 1000€. Tästä saan halutessani -10% alennuksen joten hinnaksi jää silti noin 800-900€.

2) Tarvike, hintana varaosatiskillä noin 80€. Vaatii laippojen rälläköimisen vanhasta ja hitsaamisen uuteen, teettää työtä ja huonona puolena varaosamyyjäkin myönsi että näiden teho ja kestoikä on huomattavasti huonompi kuin valmistajan omien katalysaattorien. Johtuu pienemmästä erikoismetallimäärästä jota katalysaattorissa on käytetty, originaaleissa määrät ovat suuremmat. Tarvikkeita on ihmiset joutuneet vaihtamaan jopa vuoden-kahden välein koska teho on loppunut niin nopeasti.

3) Romuttamolta jostain vähän ajetusta korista löytyvä korvike. Hinta voi olla mitä tahansa 50-500€ välillä. Hyvänä puolena tässä on alkuperäisyys, jos löydän auton jolla ajettu alle 200tkm niin voisi kuvitella, että edessä on vielä useampi kymmenen tuhatta koska omallani pääsin 290tkm.

Rahastahan homma ei ole kiinni, tätä varten puskurirahasto on olemassa. Itseäni houkuttelee suuresti ihan uuden ostaminen merkkiliikkeestä. Sillä tiedän pärjääväni luultavasti koko auton loppuelämän ja voin kenties vielä myydä katalysaattorin sitten tarvitsevalle harrastajalle kun on aika tuo koppa romuttaa. Ongelmaksi muodostuu kyseisen ostoksen järkevyys: Missä vaiheessa on syytä luovuttaa ja mennä halvimman mahdollisen korjauksen mukaan?

Vertailua

 

Paljonko autollani on vielä järkevyyden rajoissa käyttöikää? Kilometreja on 290tkm, tiedän noilla ajetun sellaisia 500tkm määriä ilman isompia ongelmia. Itselleni on tehty puolimoottoriremontti pari vuotta takaperin joten ei pitäisi olla mikään ongelma päästä tuonne saakka. Vuodessa kilometrejä tulee mittariin noin 10-15tkm joten oletettavasti vuosia olisi jäljellä vielä reilu kaksikymmentä, elämäntilanteet ja mieltymykset tosin muuttuvat joten veikkaan että voisin ajaa kyseisellä autolla vielä viisi vuotta.

Tarvikekatalysaattori: vaihtoon huonoimmillaan 2v välein joten noita menisi 2kpl = 160€.

Alkuperäinen: kestää koko loppuiän ja vielä pidemmällekin = 1000€ ja kenties 300€ myynti(?)

Romuttamolta: Jos löytyisi alle 200tkm niin tiedossa olisi vielä ainakin tuon 5v ajoa = 50-500€.

Tällä pikaisella ajatustyöllä tuo romuttamon vaihtoehto tuntuisi fiksuimmalta. Siinä on tietysti riskinä, että sieltä saatava katti on myös jo rikki, mutta joitakin riskejä näiden vanhojen autojen kanssa on lienee otettava jos haluaa niitä pitää kunnossa?


Huomenna siis selvittelemään löytyykö paikallisilta romuttamoilta sopivia elinluovuttajia. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa, ja miten kalliita huoltoja olisit itse valmis tekemään autoosi?

5 kommenttia:

  1. Itse ostaisin uuden auton. Tai siis edes sellaisen joka on 2000-luvulta ja ajettu vaikka alle 185tkm =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uudempi auto olisi kyllä fiksu ostos, on käynyt mielessä. Karsastan vaan uudemman ostamista koska lainarahallahan sen joutuis hankkimaan. Ja tää nykynen on vielä tonnin arvonen tai hieman päälle ja helpompihan tää on myydä katsastettuna kuin katsastamattomana :)

      Näissä vanhemmissa on myös joku ihme joka vetää puoleensa, kenties helppo korjattavuus kun on kymmenen vuotta näiden kanssa ehtinyt puljata. 2000-luvun autoihin on jo paljon vaikeempi tehä remontit ite jollon huoltamo ottaa kyllä tyytyväisenä sen 60-80€/h yksinkertasistakin töistä :D

      Poista
  2. Korjaus kannattaa suhteuttaa auton arvoon. Jos auto on arvoltaan vaikka 2000€ niin 1000€ remontti ei ole mitenkään järkevää. Laittaisin tuon halvimman mahdollisen mukaan ja joko myisin sen tai antaisin vaihdossa hieman tuoreempaan malliin. Toisaalta jos auto on muuten hyvässä kunnossa niin voihan sen pitääkin kunnes se leviää mutta ei kannata satsata kalliisiin korjauksiin.

    VastaaPoista
  3. Veikkaan että vikaa on jossain muualla kuin katissa. Toki voi hetkellisesti auttaa.. ..mutta toi korkea HC tarkoittaa että palamatonta tavaraa lähtee koneesta, joka pidemmän päällä rikkoo katin.

    2000-luvun autoja korjataan ihan kuten vanhempiakin. Mutta ne osaa kertoa mikä sitä vaivaa. OBD-lukulaitteen saa ebaysta alta 10e (bluetootilla kännyyn). Miinuspuolena on ahtaampi konehuone jos tarvii alkaa enemmän penkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin itekkin päättelin kun asiasta hieman kysyin muilta harrastajilta ja vilkuilin omaa huoltokirjaa. HC oli 250 eli ei edes kovin korkea, kierroksilla selvästi alle raja-arvojen. Vaihdoin nyt kaikki sytytyksen kuluvat osat (viime vaihdosta aivan liian pitkä aika) ja katsotaan alkuviikosta josko vika oli siellä.

      Uudemmissa autoissa juuri tuo älytön purkamisen määrä vierastuttaa. En halua maksaa korjaamolle ajovalopolttimon vaihdosta tuntitaksaa, mutta itse tehden voi varsinkin ensimmäisillä kerroilla varautua kahden tunnin jumppaan kun purkaa ja pistää muistiin mikä pala&mutteri tulee mihinkin takaisin :D Joissakin on myös jo sähköinen huoltokirja eli öljynvaihdot, yms jarrupalojen vaihtamiset on arveluttavaa tehdä itse jos sähköisen kirjan ylläpito on vaatimus jonkun takuun, tms ylläpitämiseksi.

      Poista