torstai 10. syyskuuta 2015

Kilpailutus kannattaa - vastatarjous sähkösopparista

Noniin. Vasta sain tämän vuotisen kilpailutuksen tehtyä ja vaihdoin sähköyhtiötä Loisteesta Lahden Energiaan. Eihän se homma nyt sit kuitenkaan noin helpolla mennyt, ja hyvä niin.

Eilen soittivat Loisteelta takaisinpäin ja tekivät vastatarjouksen. Puhelimessa lupasivat lähettää uudet sopimuspaperit tulemaan sähköpostilla, mutta niitä ei ole vielä kuulunut. Eletään nyt kuitenkin siinä uskossa, että suullisesti sovittu pitää ja ne paperit sieltä vielä postiin tässä lähipäivien aikana saapuvat :)

Verrattuna vaihtamaani yhtiöön kuukausittainen perusmaksu tippuu nyt nollaan (vrt. entinen 1.40€, Loisteen aiemman tarjouksen 3.98€ ja vaihdokin tarjoama 1€) ja yösähkö on vaihdokkiin verrattuna vielä 0.30snt/kWh edullisempi. Päiväsähkön hinta on aavistuksen korkeampi, 0.19snt/kWh, mutta sähkölaskuja seurattuani olen huomannut että päiväaikainen kulutus itsellä on suhteellisen pientä verrattuna yöaikaiseen. Vuosittainen sähkön käyttö on noin 6000kWh josta päiväsähköä on alle 2500kWh ja loput yösähköä. Tämä on tietysti melko loogista koska olen pitkälti päivät menossa tai ulkosalla eikä sähkölaitteita tule käytettyä pakollisia jääkaappeja&pakastimia lukuunottamatta, yöllä taas lämpötila putoaa ja asunto tarvitsee sähköllä toimivaa lämmitystä.

Uuden tarjouksen myötä sähkölaskuni putoaa vielä noin 18€ vaihdokin tarjoaman 65€ säästön lisäksi eli yhteensä reilut 80€ entiseen verrattuna! Ylimääräisenä bonuksena sain Viking Linen lahjakortin tälle syksylle jonka arvon luulisi nostavan edun päälle sataseen vuodessa. Ei siis kannata sanoa etteikö vakuutusten ja sopimusten kilpailuttaminen kannattaisi :)

Mietteitä yritysten logiikasta


Tässä nyt sitten voin samalla hieman miettiä noita vähän kärkkäitä puheitani joita aiemmassa postauksessa päästin ilmoille. En tietysti tiedä totuutta, mutta kun avauduin tuossa puhelun aikana melko erikoisesta tarjouksesta joka on epäedullisempi kuin mitä tarjoavat netin kautta niin asiakaspalvelun mukaan heillä on erilaiset hinnoittelumekanismit eri palvelujen kautta saatavissa oleville tarjouksille. Koskeeko tämä kenties muitakin toimijoita ja muitakin aloja kuin tätä kyseistä?

Kuulostaa ainakin minusta hieman oudolta, että internetissä tarjotaan jossain erillisessä palvelussa halvempaa hintaa uusille asiakkaille ja samalla "kustaan silmään" vanhoja tarjoamalla näille heikompia sopimuksia. Vai oletetaanko siellä, että vanha asiakas on tyytyväinen saadessaan 15€ alennuksen sähkön hintaansa eikä kyseenalaista sitä millään tavalla? Vaikka saatavilla voisi olla 50€ lisäsäästö aivan pikkuriikkisellä vaivannäöllä...

Eikö erillisen kilpailutuspalvelun tai jopa useamman käyttö maksa yritykselle jotain ja kirjeen lähettäminen vanhalle asiakkaalle on käytännössä ilmaista? Eikö tuollainen erillisten hinnoittelujen ylläpitäminen tuo kustannuksia yritykselle verrattuna siihen, että kaikille asiakkaille tarjottaisiin samaa sopimusta riippumatta siitä missä palvelussa sopimus on tehty ja onko asiakas uusi vai vanha?

Tällaisia muutamia ajatuksia tuosta heräsi joten ajattelin ne heitellä ilmoille. Itselleni asialla ei ole niin merkitystä, sähkö virtaa yhtä luotettavasti kuin ennenkin koska siirrosta vastaavaa yhtiötä ei pysty vaihtamaan ja laskutuksessa, yms minulla ei ole ongelmia ollut Loisteen kanssa. Pääasia, että hinta on mahdollisimman edullinen ja nekin rahat saa käytettyä johonkin kehittävämpään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti