sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Auton omistamisen sietämätön kalleus pt2

Ykkösosassa kertoilin hieman epäonnesta omissa autoremonteissa ja kuinka omasta ajattelemattomuudesta sakotetaan. Tässä mietiskelen yleisesti auton omistamisen järjetöntä kalleutta sen hyötyyn nähden.

Otetaan esimerkkinä tuo oma auto, 90-luvun Toyota jonka olen omistanut nyt kohta nelisen vuotta. Ensimmäiset kolme menivät pienillä ongelmilla, jarruremonttia siellä ja muuta pientä täällä, mutta viimeinen 4kk on ollut yhtä helvettiä. Tietysti on mukava oppia uutta ja tehdä ns. itselleen, mutta kyllä tuossa välillä meinaa usko loppua. Alla lista ongelmista ja suurpiirteisistä hinnoista:

-takaiskarit+koiranluut+kallistuksenvakaajan runkopuslat 170e
-etuiskarit 150e
-termostaatti 40e
-vesipumppu 120e
-jakopään hilut 70e
-teräksinen kansipahvi + yläkerran tiivistesarja 180e
-renkaat 500e

Noh, onneksi asennushintoja ei ole koska voi korjata itse, ja jätän tässä pois laskuista 400e summan joka tuli kun tuttu koneistaja teki sylinterikannelle pieniä muokkauksia polttoainekulutuksen laskemiseksi & tehon lisäämiseksi.

730e osiin ja 500e renkaisiin eli yhteensä 1230e. Noista viiden vuoden välein täytyy uusia jakopään osat+renkaat+vesipumppu eli 690e. Vesipumppu on aina hieman arvoitus koska tehdasasennettu voi ainakin Toyotassa kestää jopa 300tkm, mutta yleensä alkaa osoittaa väsymisen merkkejä jo paljon aiemmin yksilöstä riippuen. Jakopääremontin yhteydessä se kuitenkin suositellaan vaihdettavaksi ja jakopäällä vaihtoväli on 5v/100tkm.

Otetaan siis summaksi pienine muine huoltoineen 1000e jokaisen viiden vuoden välein, täytyyhän autoon ostaa viidessä vuodessa esimerkiksi talvirenkaiden lisäksi myös uudet kesärenkaat eli vaikka muista huolloista jäisi plussalle niin renkaat kyllä tasoittavat summan. 1000e ei kuulosta pahalta viidessä vuodessa, mutta kun ajattelee asiaa niin tuo tekee 200e/vuosi eli 16,6e joka ikinen kuukausi. Jos teetät remontit autokorjaamolla niin summan voi huoletta tuplata, eli päälle 30e kuukaudessa remonteista jotka teetät autoosi viiden vuoden välein.

Tähän tietysti sitten päälle ne pakolliset maksut eli autovero+autovakuutus+mahdollinen kasko, ynnä muut turhakkeet. Autovero on itselläni 150e/vuosi, autovakuutus olisi ilman bonuksia jonkun 540e ja nyt 65% bonuksella karvan vajaa 200e, kaskoa en omista enkä ottaisi vaikka auto olisi uudempikin. Laitetaan näistä vakuutuksista+veroista listalle lisää siis 30e/kk (150+200=350e/vuosi = 30e/kk)

Joku voi tietysti sanoa, että kun ostaa uuden auton niin tuota ei tarvitse tehdä koska autossa ei vikoja ole. Noh, uusissa autoissa on niin paljon elektroniikkaa ettei vioilta vältytä. Volkswagenin dsg-vaihteistoviat, Toyotan airbagit, GM:n virtalukkovika ja ainakin VW:n sekä GM:n tapauksessa valmistaja on pakoillut aluksi vastuutaan jolloin viat ovat jääneet autonomistajien vastuulle. Ja samalla tavallahan se uusi auto syö bensaa kuin vanhakin koska lukemia virallisissa papereissa hieman vääristellään (Google-haulla saa aika paljon uutisia esille), siihen samat rengasvaihdot ja polttimot, yms kuin vanhoissa niin aivan samoissa lukemissa ollaan. Saattaa jopa olla että tulee kalliimmaksi koska moneen nykyautoon ei polttimoitakaan tai öljyjä voi vaihtaa enää itse liiallisen elektroniikan vuoksi ja takuuaika on erittäin lyhyt suomalaisten ajamien autojen keski-ikään nähden.

Suuntaa antavaksi summaksi saadaan siis yhdelle autolle about 60e/kk juoksevia kuluja + kaikki tarvittava polttoaine vielä päälle. Kahdelle autolle tuplat, jne. Jos pitää summaa hieman verrata johonkin niin miettikääpäs paljonko menee rahaa ruokaan per kuukausi, veikkaanpa että esim. 150e summalla syö kaksi ihmistä aika hyvää perussapuskaa monta viikkoa? Tästä voi jokainen miettiä kannattaako omistaa perheessä kaksi tai kolmekin autoa, vai olisiko kenties syytä tehdä valintoja asuinpaikan tai kulkuvälineen osalta. Jos työmatka on 20km/suunta niin kenties voisi harkita asumista lähempänä, kalliimpi asunto vastaan auton tarpeettomuus arkielämässä tasoittaa toisensa aika mukavasti. Toinen puolisko taloudesta pystyy varmasti hyödyntämään polkupyörää ja autoa voidaan vaihdella jos sattuu tulemaan pakottavaa tarvetta. Myöskään VR:n tai Onnibussin hinnat eivät vaikuta välttämättä enää kovinkaan kalliilta jos tarvitsee matkustaa esimerkiksi kerran kahdessa kuukaudessa ja on 150e/kk enemmän rahaa käytössä?

Tällaista tällä kertaa. Laittelen varmaan taas viikon mittaan mietteitä ylös riippuen siitä miten tuon rengashomman kanssa käy huomenna kyselemään mennessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti