keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Auton katsastajan muistilista

Tulipahan käytettyä auto katsastuksessa viime perjantaina. Vaikka istuin paska jäykkänä konttorin kahviossa yrittäen lukea lehdestä edes jotain järkevää niin hyvinhän se meni, ei yhtä ainutta huomautusta papereissa ja niin se tulee tuollekin Corollalle 20 vuotta täyteen Suomen maanteitä pilaamassa. Mukavana yllätyksenä oli palvelun toimivuus uutta asemaa kokeillessa, ilman ajanvarausta 15min odotuksella auto työn alle ja hintakin oli miellyttävän alhainen 25€ (+muualla teetetty pakokaasutesti 10€) :)

Menneistä katsastuksista viisastuneena tein tänä vuonna kaikki ns. helpot tarkistukset ja fiksaukset etukäteen ennen konttorille menoa ja ajattelin laitella ne tänne ylös. Ties vaikka joku muukin olis huomannut vanhemman auton helppohoitoisuuden ja on ollut katsatuksen kanssa samanlaisissa ongelmissa kuin minä.

Laiskan autonomistajan tarkistuslista


1. Tarkista nesteet

Itsellä oli hieman tämän kanssa ongelmia tuossa talven mittaan kun vaihdelaatikko rikkoontui ja kytkintäkin piti ilmata remontin jäljiltä. Autoon siis vaihtui toinen vaihdelaatikko viikko takaperin, siihen tosin loppui sitten vuotamiset ja katsatuksessa olikin mukava huomata ettei tuoretta öljyä näkynyt enää missään päin konehuoneen pohjaa.

Mutta asiaan. Yleisesti ottaen kannattaa tarkistaa öljyn määrä tikun mitta-asteikolla, ohjaustehostin-, jarru-, sekä jäähdytysnesteen määrä. Näiden puutokset kertovat erehtymättä auton vioista, jos nesteitä puuttuu niin silloin vika kannattaa selvittää enne konttorille menoa. Nesteiden väri kannattaa myös vilkaista säiliöistä, vaihtokuntoiset nesteet ovat huomattavasti normaalia tummempia.

Öljyä kuluu normaalissa käytössä alle 1l/1000km, joissakin malleissa enemmän ja toisissa vähemmän. 90-luvun Toyotassa 1l/1000km on mielestäni maksimi, jos menee enemmän niin öljyä vuotaa moottorin palotilaan ja siten päästöt voivat olla liian suuret. Normaalisti toimivassa moottorissa kun täyttää öljynvaihdossa mittatikun ylärajalle niin 10tkm kuluttua siellä pitäisi olla vähintään alarajan verran vielä tavaraa kierrossa.

Jäähdytysnesteen puute ei ole vielä älyttömän vakavaa, mutta sitä kannattaa seurata. Jos sitä katoaa säännöllisesti niin joko a) jossain on vuoto jolloin sen huomaa auton alta maasta b) neste pääsee palotilaan/öljyn sekaan jonka huomaa joko pakokaasun epänormaalina värinä tai lisääntyvänä öljyn määränä tikussa.

2. Tarkista jarrut

Hyvä ajonaikainen testi jarruille on tehdä lukkojarrutus liukkaalla pinnalla (lumi, hiekka, sora), auton pitäisi liukua suhteellisen suoraan eikä perä saisi lähteä puoltamaan tai ratti kääntyä pahasti vinoon. Jarrutusjälkeä tarkastelemalla voi myös nähdä kuvion katoamisen kohdasta ottavatko saman akselin jarrut tasaisesti vai onko toinen puoli autosta paremmassa kunnossa kuin toinen.

Silmämääräinen tarkistus riittää monesti levyjarruille, jos ei näy pykäliä, tummumia tai isoja uria niin jarrujen pitäisi olla hyvässä kunnossa, hyvän kontrollin saa myös jarrutuksessa jolloin auton ohjaus puoltaa jos etujarrut ovat epätasapainossa.

Rumpujarrut ovat hieman kinkkisempi tapaus. Varsinkin vanhemmissa japanilaisissa niiden kanssa tahtoo olla ongelmia, joko ne puoltavat, jumittavat tai sitten käsijarru ei toimi kunnolla. Käsijarrun saa pysymään toimintakuntoisena kun käyttää sitä aktiivisesti(!), ja muutenkin autolla on hyvä tehdä säännöllisesti rajumpia jarrutuksia jotta rumpujen sisuskalut pysyvät vetreinä. Ennen konttorille menoa on hyvä avata rummut ja puhaltaa paineilmalla kengistä irronnut pöly pois, tarkistaa jarrusylintereiden kumisuojat vuotojen varalta sekä ottaa karkealla hiomapaperilla jarrukengistä mahdollinen lasittunut pinta auki. Ei tee myöskään pahaa rengasraudalla liikutella jarrukenkäpakettia rummun laidasta laitaan, näin saa tarkistettua että sylintereissä osat liikkuvat hyvin molempiin suuntiin molempien kenkien kohdalla.

Jarrunesteet on suositeltavaa vaihtaa muutaman vuoden välein, samoin kytkinneste. Nesteen sekaan kertyy putkistossa herkästi vettä vuodenaikojen vaihtelun vuoksi ja tämä syövyttää putkia sekä heikentää järjestelmän tehoa. Jos säiliön neste on vaalean kullan väristä niin yleensä nesteet ovat hyvät, tummempi kertoo vaihtotarpeesta. Jarrujen ilmaus tapahtuu jarrupiirien mukaan, monesti jarrut ovat kytketty piiriin ristiin eli yhdessä piirissä on vasen etujarru & oikea takajarru ja toisessa piirissä oikea etujarru & vasen takajarru. Ilmaus aloitetaan kauimmaisesta nurkasta ja piiristä eli järjestys vasemmalta ajettavassa autossa jossa jarrunestepiiri on vasemmassa etunurkassa konehuonetta on seuraava:

1. oikea takajarru 2. vasen etujarru 3. vasen takajarru 4. oikea etujarru

Tässä hommassa helpottaa kovasti kun ostaa pari pätkää sopivan kokoista letkua sekä takaiskuventtiilin joka estää ilman&nesteen pääsyn toiseen suuntaan. Jarrusta nippa auki, letku kiinni jonka väliin on asennettu tuo venttiili, toinen pää vaikkapa olutpulloon. Jarrua polkien ja säiliön nestepintaa vahtien reilusti desin verran tavaraa läpi ja nippa kiinni. Saman toisto kaikille nurkille ja hyvä pitäisi tulla :)

3. Tarkista polttimot + valot

Katsastuksessa hyväksytään kolme huomautuksen arvoista pientä vikaa. Yleisiä kohteita jotka jäävät huomaamatta ovat vilkut, takavalopolttimot ja varsinkin rekisterikilven valot. Nämä on helppo tarkistaa parkkipaikalla, jarruvalot kaverin kanssa  tai seinää hämärässä illassa taustepeilistä katsomalla kun painaa jarrupoljinta ja ajovalot&pitkätkin hoituvat esimerkiksi autokatoksen seinää kohti tarkistamalla. Polttimoiden vaihtamiseen menee aikaa muutama minuutti ja osat maksavat pari euroa joten tämän takia ei kannata hankkia hylkyä konttorilla.

Yleinen kombo on esimerkiksi jokin rakenteellinen vika autossa joka ei kuitenkaan vaadi uusintakatsastusta, vaikkapa alatukivarren kuluneet puslat ja kiveniskemä tuulilasissa. Siihen yksi palanut rekisterikilven valo päälle ja ongelmat alkavat olla liian lähellä.

4. Tarkista äänimerkki ja auton varusteet

Äänimerkin testaus on helppo ja nopea todeta, samoin kontista kannattaa vilkaista onko hätäkolmio paikallaan. Äänimerkin toimimattomuus on usein seurausta jossain päin keulaa sijaitsevan torven toimintahäiriöstä, vikaa kannattaa siis ensimmäisenä metsästää sieltä. Vanhemmissa autoissa teiden suola on tehnyt tehtävänsä vuosikymmenten mittaan. Onneksi varaosan voi ottaa käytännössä mistä tahansa autosta, torvi toimii kahdella johdolla joista toinen on maadoitus ja toinen virta, kiinnityksen voi soveltaa kunhan se on tukeva.

5. Tarkista alusta

Tämä on hieman hankala kohde jos ei ole mahdollisuutta saada autoa ylös maasta, mutta laitan silti. Auton helmat kannattaa koputella läpi vaikka puukepillä, varsinkin takapäät. Myös takarengaskoteloihin kannattaa vilkaista ja tarkistaa tuo helmakotelon pääty sieltäkin puolelta. Jos on mahdollisuus päästä auton alle niin takana bensatankin ympäryksiin kannattaa yrittää pälyillä, takapenkin tienoille sekä taka-akselin kiinnityskohtien paikkeille. Runkopalkit voi koputella kanssa kevyesti läpi, aina joskus sieltä löytyy pehmeitä kohtia.

Tarkista samalla myös kallistuksenvakaajan koiranluut välysten varalta sekä vakaajien korinpuoleiset puslat pykimien tai pahojen halkeamien varalta. Puslat kovettuvat ajan saatossa jolloin metallinen vakaaja pääsee hakkaamaan sitä asennusreikää laajemmaksi ja väljemmäksi, ilmenee ikävän kovankuuloisina kolahduksina auton sisälle epätasaisella tiellä ajaessa.

6. Tarkista/mittauta päästöt

Katsastuskonttorit ottavat monesti melko suolaisia hintoja pakokaasumittauksista. Jos mahdollista niin kannattaa vertailla hintoja eri toimijoiden kesken, monet korjaamotkin tekevät noita mittauksia ja se kelpaa sellaisenaan katastuskonttorilla. Pakokaasumittaus on voimassa 3kk mittausajankohdasta eteenpäin joten sen voi hakea vaikka hyvissä ajoin etukäteen halvasta paikasta jolloin ei tarvitse stressata siitäkään. Jos taas vikaa ilmenee niin on enemmän aikaa korjata ongelma, jos konttorilla jää kiinni päästöistä niin tulee hylkäys ja uusintakatsastus jonka hinta on monesti pelkkään pakokaasumittauksen verrattuna aika suolainen. Itse maksan mittauksesta valitsemallani korjaamolla 10€ ja suurin osa aluee katsastuskonttoreista perii hintana 15€. 5€ säästö pienellä vaivalla ja mielenrauha konttorille ajaessa tuonkin osalta :)


Tässä tällaista pientä tälle kertaa. Noilla pitäs saada pientä mielenrauhaa vanhan auton omistajana minimaalisella vaivannäöllä, ainakin itsellä tuo näytti tänä vuonna toimivan vaikka jännitänkin monesta asiasta siitä huolimatta, että tiedän asioiden olevan kunnossa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti